Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


K-Pop

2012.11.01


Jelentése:
Koreai Popzene
Stílusok: pop, electropop, elektronikus zene, hip-hop, rock, R&B
Eredet: Korea
Elterjedt: főleg Ázsiában, de már Európában és Amerikában is egyre elterjedtebb


 A második világháborút követően elkezdett megnőni az amerikai kultúra befolyása Koreában, ami a popzenére is kihatott. Az 1970-es évek hippi-kultúráját, valamint az 1980-as évekbeli balladák korszakát 1992-ben éles fordulópont követte, ekkor jelent meg a Seo Taiji & Boys nevű együttes, akik új alapokra helyezték a koreai popzenét. 
A K-pop Ázsiában a legnépszerűbb, különösen 
Japánban, de a koreai hullám keretén belül, főképp az internetes megosztási lehetőségeknek és a cégek marketing-stratégiáinak köszönhetően a K-pop-előadók a világ többi részén is népes rajongótáborral bírnak.
A K-pop leggyakoribb kritikája, hogy az előadókat „futószalagon gyártják”, a dalok többsége egynyári sláger, a dalszövegek felszínesek és az egész iparág túlzottan profitorientált, ami többször együtt jár azzal is, hogy az előadókkal méltánytalan szerződéseket kötnek a kiadók.


A koreai hullám
A 2000-es években a K-pop a koreai hullám részeként erőteljes terjeszkedésnek indult, elsősorban Ázsiában, de az Egyesült Államokban és Európában is érezhető a hatása. Az első koreai előadó, akinek sikerült a japán Oricon slágerlistát vezetnie, BoA volt. Albumai milliós példányszámban keltek el Japánban. Megjelentek az új generációs idolegyüttesek, mint a Big Bang, a SHINee, a Super Junior, a Wonder Girls és a Girl's Generation.
A 21. században a K-pop terjesztésének elsődleges módja az internet. A hagyományos hanghordozókat egyre kevesebben vásárolják, így a digitális kiadványok szerepe egyre nő az iparágban. A K-pop-előadók ezen kívül a hagyományos, 1-2 évente kiadott nagylemez formátum helyett a rövidebb középlemez- vagy akár a kislemez-formátumot preferálják, amit gyakrabban jelentetnek meg. Az előadóknak így rövidebb időn belül kell megragadniuk a közönséget, emiatt elterjedtté vált a K-popban az úgynevezett "hook" alkalmazása a dalok felépítésében: ez általában a könnyen megjegyezhető, fülbemászó refrént jelenti. 
2012-ben a leghíresebb K-pop-sztár PSY lett, akinek Gangnam Style című videoklipje futótűzként terjedt az interneten, 3 hónap alatt már több, mint 600 millióan tekintették meg. Ha így folytatja tovább, a Gangnam Style lesz a legnézettebb videó a YouTube-on.


A legnézettebb K-Pop videók a YouTube-on:


Előadó Dal címe Év Nézettség
(millió)
1. PSY Gangnam Style 2012 613
2. PSY ft. Hyuna Oppa is just my style 2012 122
3. Girls' Generation Gee 2009 90
4. Girls' Generation Mr. Taxi 2011 67
5. Girls' Generation The Boys 2011 61
6. Wonder Girls Nobody perfomance 2008 58
7. Girls' Generation Oh! 2010 57
8. 2NE1 I am the best 2011 56
9. Super Junior Mr. Simple 2011 54
10. BigBang Fantastic Baby 2012 48

Az adatok a későbbiek során eltérőek lehetnek. 
A táblázat készült: 2012. november 1.


Facebook oldalunk:
Anime Fanok